Hej.
Har ett gult slitet gammalt parkettgolv i vardagsrum och hall.
Jag älskar mörka golv och ska nu be någon firma slipa och olja/betsa det, har pratat med två firmor men ingen av dem vill betsa parketten "för det gör man inte".
Jag har sagt att jag vill ha det mörkt men de påstår att det blir tillräckligt mörkt av oljan, vilket det säkert blir, frågan är hur mörkt?
Någon som har erfarenhet/bilder av betsade/obetsade oljade parkettgolv?
Hittar inte så mkt på google.
Velouria, 2010-01-25
Men det är ju inte firmorna som ska bestämma hurvida du "får" betsa golvet mörkt eller inte, om det är där skon klämmer. Om du betalar dem för att göra ett jobb får de utföra det korrekt oavsett deras personliga åsikt om att betsa golvet mörkt.
Leta upp bilder på hus/lägenheter med mörkt golv och se hur mörkt golv du skulle vilja ha. Och prata med någon i en färgaffär också, det finns färgprover på olika betsar och hur mörkt det kan bli osv. För det lär inte räcka med bara olja, då kommer det fortfarande se ut som ek och inte vara ett mörkt golv som du är ute efter.
Jag har tyvärr inte mörkbetsade golv, men jag skulle väldigt gärna vilja ha det.
Velouria, 2010-01-25
Men just en sån här sak som att slipa golven och måla eller betsa, det syns ju överallt i inredningsprogram osv. Har sett bilder på ett antal slipade parketter som sedan mörkbetsats, det är klart att det går. Så länge golvet går att slipa går det att betsa också.
Givetvis kan firmorna säga nej till ett jobb, men då är det bara att kolla med någon annan. Det finns säkert någon som vill ha betalt.
Berätta gärna hur det går, för jag är nyfiken. Skulle vilja slipa min (tråkiga!) ekparkett och just mörkbetsa.