Har köpt två rullgardiner till min dotters rum men dom är vita och lite tråkiga. Är det någon som vet vad man kan göra för att piffa upp dom. Har försökt med kontaktplast och det fäster inte....visst kan jag limma på det men innan jag gör det ville jag höra om ni har något bättre förslag. Hennes rum går i grönt och rosa bla.
Mvh Jonna
Hogy, 2010-01-13
Ja jag funderade på om man kunde måla gardinen men det får nog jag göra hon är bara 10 månader än...;-). Sy på något tyg var ju oxså en bra ide eller limma på kanske. Ja det tåls att fundera på. Tack för tipset.
Inspirationsdesign.blogg.se, 2010-01-13
Hejsan!
Vi har tapetserat på Ikeas TUPPLUR-rullgardin. Kika i mitt Album " Gossens rum" så kan du se hur det blev. :) Ett annat tips är att sätta en remsa med kardborre eller dubbelhäftande tejp på rullgardinen. Sen kan du göra likadant på ett tyg. Sen fäster du upp ett tyg, så blir det som en gardin. Förstår du hur jag menar? Den går ju inte att dra upp ovanför kardborre/ tejpkanten men det gör ju inget för det blir som en gardin. :)
Hoppas du hittar en bra lösning! :)
Inspirationsdesign.blogg.se, 2010-01-13
Kom på en sak till, du kan ju sätta något på rullgardinen, typ bollfransar eller så? :)
Någon kant med spets, tyg eller likande.:) Det funkar ju även med bokstavsschabloner och göra någon söt text på. Panduro har ju schabloner med söta ugglor och liknande också. :)
Hogy, 2010-01-14
Till inspirationsblogg: Ja det var ju en bra ide. Ska väl ta mig till en tygaffär någon dag och då kan jag ju köpa något fint tyg som jag kan sätta på gardinen. Det är ju smart att göra med karborreband för då kan man ju byta tyg när man har tröttnat. Tack så mycket för förslaget! Förrsten såg hur du gjort och det blev ju jättebsnyggt!
Inspirationsdesign.blogg.se, 2010-01-14
Hogy; Så bra att du gillar idén! :) Jag funderade själv på att göra så innan vi tapetserade sonens rum. Men så blev det spill över och jag tänkte att det kunde vara kul med en dinorullgardin. :)
Hoppas att det blir bra för dig med denna lösningen och visst är det bra att kunna byta tyg också när man känner för det. :)
Ja du, hehe..jag gjorde inget särskilt egentligen med rullgardinen, bara rullade på tapetlimmet och strök på tapeten. :)Förresten, vi satte en liten list ockås på kanten längst ner, det kanske du såg? En på baksidan & en på framsidan. Den är bra att dra i när den ska ner.
Lycka till nu med rullisen och hojjta gärna så jag får se resultatet. :)