hur är det med ecotänket när ni inreder? någon som tänker på att välja second hand, FSCmärkt, ecobomull, närproducerat, Fairtrade osv?
Det allra miljövänligaste är att tänka över hela sitt konsumtionsmönster och sluta handla mycket onödiga saker. Den stora överkonsumtionen är en av orsakerna till miljöförstöringen.
För behöver man verkligen alla saker?
Det finns flera inredningsbutiker som satsar på snygga miljövänliga inredningssaker. Här är några inspirerande länkar!
WilmaandFriends
Happy Planet
Jordklok
Brita Sweden Ekologiska tyger!
Mitt i myllan Lyxig ekologisk inredning
Emosa Fairtrade
Eco ta Déco Ekologiskt hantverk med inspiration från jugend och Art nouveau
Eco Chic En trendig miljövänlig blogg
Future, 2009-12-20
Tack Jolly! För att du delar med dig av dina tankar och bidrar med bra länkar. Jag måste erkänna att jag tillhör dem som blir lätt påverkad av nya trender, men ändå gnager ångesten när man kommer hem med en ny pryl som kanske inte inköpt pga ett uttalat behov utan det bara är begäret som styrt.
Men jag försöker i allafall ibland... Så jag ser fram emot dina kommande inlägg.
Anna.Belle, 2010-01-07
Helt ärligt så önskar jag att jag var bättre på det där, mycket bättre!
Men många gånger så är det ju ganska svårt också, om man inte är tillräckligt insatt i hur och var man får tag i rätt saker. (Dålig ursäkt, jag vet).
I det lilla så försöker jag att aldrig handla något nytt, ja, nästan iaf... utan köper det mesta begagnat.
Vi handlar mycket på blocket, har fått prylar av släkt och vänner, återanvänder sånt som vi redan har, osv.
Det brukar funka bra.
Några exempel på hur vi gjort:
Vi rev en vägg inomhus och återanvände råsponten till att bygga hundkoja åt vovven.
Större delen av vårt hem är inhandlat på lokala andrahandsbutiker.
Datorn fick jag av min prylgalna bror, som köper nytt hela tiden.
Gamla köksskåp återanvänds, både inomhus, i garaget och tvättstugan. Likaså gamla diskbänken från köket. Bland annat.
Men annars så är vi ganska dåliga på att ta ansvar för vår värld. Tyvärr...
men vi har diskuterat det där, min sambo och jag, och vi ska bättra oss. Tänka oss för innan vi gör något alls. Vi vill bättra oss.
Det går ju diskutera till förbannelse huruvida vilket som är bäst att använda sig av och köpa, men jag tror att vi alla kan bli bättre. Eller det vet jag.
Man kan ju hårddra allt, de sidor du nämner, hur ordnar de sina transporter? Kan man kolla upp hur de skickar sina grejer, är det miljötänk hela vägen?
Så, nu har jag gjort mitt och bidragit, varit ärlig och erkänner att jag kan bättra mig till tuuuuusen! Alla ni andra då, hur gör ni?=)
Och du Jolly? Hur gör du?=) är fruktansvärt nyfiken på dig, du har så starka åsikter och drar dig inte för att diskutera allt mellan himmel och jord verkar det som!=) Kul att du ser till att det händer lite mer här på sr!
isa84, 2010-01-07
jag tror att det är många som inte tänker på att man kan handla samma saker på blocket för under halva priset. att välja secondhand behöver ju inte vara loppis! tror att många glömmer hur bra det är med blocket.
jag handlar allt mitt där i stort sätt. både rent ekonomiskt och dels för att jag till viss del försöker tänka till i alla fall.
vist hade man handlat allt ekologiskt om man kunde!
tyvär kostar det så mycket mer. vissa saker blir dock alltid köpta ekologiskt hit hem som mjölk och grönsaker.
sparris, 2010-02-21
Jag brukar försöka se till att i första hand hitta saker på Blocket eller liknande innan jag köper nytt. Väldigt många saker folk säljer verkar knappt petade på, känns bättre än att köpa helt spröjters grejer. Tradera är ju fantastiskt för mindre saker.
@susbus: jag tror mig ha läst någonstans att det ändå blir en miljövinst med ett företag som kör åt alla istället för att fler personer tar varsin bil och åker och handlar. Trist nog minns jag inte var jag läste om detta :S
Proteser, 2010-02-22
Det där med utkörda grönsakslådor har jag debatterat ett antal gånger, bland annat med någon stackars journalist jag kontaktade efter att han skrivit om sådant. Han tog upp det där med att det är bättre för miljön om ett företag kör ut, men... För det första: de flesta måste faktiskt inte åka bil för att handla mat. Ekolådan och liknande kör ju oftast bara ut i större städer, där de flesta har en mataffär på max 10 minuters gångavstånd. Och även de som bor långt ifrån affären behöver mer mat än det man får med ekolådan (även om man beställer till extra, vilket jag sett att man kan göra åtminstone på vissa), och kommer alltså fortsätta ta bilen till mataffären PLUS att grönsakslådebilen kommer. Ekologiska matvaror är ju knappast något exklusivt eller ovanligt längre, så jag köper det inte riktigt, åtminstone inte miljöbiten. Hade jag haft dåligt ekoutbud i mina mataffärer hade jag däremot kunnat köpa det. Grönsaker som tvingats upp i ett växthus går inte ens att jämföra med sådana som fått växa i lugn och ro, rent smakmässigt!