Hej! Vi har nu äntligen beställt soffor till vårt teverum som vi håller på att inreda från "scratch"!!
Från att ha varit helt inne på byggbara modulsoffor så landade vi till slut på de soffor vi tittade på från början..:) Modulsoffor passade plötsligt inte in i rummet. Det kändes som att den planerade platsbyggda bokhyllan (vitmålad, klassisk stil) skulle bli fel i stil mot modulsofforna. Så det blev de vi var sugna på från början!
Det blev två soffor av Ikeas "Stockholm" i ljusbrunt (fast den är mer "beigebrungrå" i mina ögon).
Vi ska placera dem i vinkel. Varje soffa är 237 bred (s.k. 3 1/2-or).
Nu till problemet: soffbord. Vad passar? Vårt gamla rektangulära kommer inte
fungera då det blir för kort vid den sidan där kortsidan är mot ena soffan.Det blir liksom inte mycket bord till den soffan då... Vill heller inte ha ett jättejättestort bord så att det blir svårt att ta sig fram till sofforna.
Vad ska man ha?? Ska man ha ett runt? Kvadratiskt? Satsbord?? Såg en gång två runda trebeta bord på nätet där man kunde skjuta in det ena under det andra men nu hittar jag det tyvärr inte...
Äter aldrig middag i soffan men fikar ofta framför teven så muggar/glas och
skålar/fat behöver få plats.
Stilen i rummet är klassisk. Ska bygga en platsbyggd bokhylla i vitt,
det finns vitmålad pärlpont i taket, spröjsade fönster, vitlutat plankgolv, vit/grå tapeter. Huset är bygt -28 och har spröjsad veranda som utgår från teverummet. Husets stil vill jag gärna få med även i inredningsstilen. Sofforna är ju också av klassiskt snitt. (Ett hypermodernt bord passar alltså inte in.) I den delen av rummet där bokhyllorna ska finnas ska vi ha en "fåtöljhörna" med några fåtöljer, litet bord m.m. (Ska detta bord också höra ihop med soffbordet tro? Typ samma trässlag/färg? Vad tycker ni?)
Vilket soffbord kan passa tycker ni? Färg? Form? Surfar runt för fullt men hittar inget bra.
Hoppas på flera förslag!! Ha det gott!/ Meiram
Ps. Vill gärna ha en gammeldags, klassisk stil med moderna inslag.