Jag har funderat lite på att köpa en Ikea Stockholm Rand (170x240) till mitt vardagsrum. Enligt Ikeas hemsida ser den ut att vara svart och vit (som i nästan kritvit). Så har den också sett ut att vara på de privata bilder jag har sett på mattan, men jag har aldrig sett den IRL förut.
Så var jag på Ikea i går och tittade på den och såg då att den inte alls är så vit som jag har föreställt mig den, utan off-white (vilket jag nu i efterhand också ser faktiskt står i produktbeskrivningen på Ikeas hemsida, men bilderna där tycker jag ändå inte alls överensstämmer med verkligheten). Jag vet förstås att bilder kan förskönas ganska duktigt, men jag undrar ändå om det verkligen är så att alla bilder jag har sett på mattan har varit tagna i sådana förhållanden/har varit så photoshoppade att den helt enkelt har sett vit ut eller om den faktiskt finns alternativt har funnits i riktigt vitt också? Är det någon här som vet?
Annars, om det inte skulle gå att få tag i mattan i något annat än den här off-white-varianten; tror ni då att den (off-white över huvud taget) skulle kunna passa ihop med vita väggar och vit soffa eller tror ni att mattan mest skulle komma att se sunkig ut i jämförelse? Är det kanske rentav någon här som själv har mattan till vita väggar och/eller vit soffa och vet hur just den kombinationen ser ut?
Inspirationsdesign.blogg.se, 2009-11-22
Hejsan!
Jag funderar med på att köpa mattan men jag har med sett att den är mer gulvit irl.
Jag har sett den utlagd på varuhuset och då "stör" jag mig inte på att den inte är kritvit. Svårt det där med vita nyanser. Jag tror absolut att den kommer att passa till dina väggar. Själv har vi vita väggar (samt en gråsvart fondvägg). Annars kan du ju alltid köpa den och lägga ut den och känna dig efter, och byta den om det inte känns bra. :) Så kommer jag själv att göra. :)
Lycka till med mattan! =)
midivi, 2009-11-23
Ja, kanske ser den bättre ut utlagd på golvet. Jag har bara sett den upphängd mot väggen i varuhuset och då i kanske inte alltför fördelaktigt ljus dessutom. Jag har ju sett en del bilder där den har förekommit i kombination med vitt och då har det inte alls sett fult eller fel ut, men som sagt så har ju mattan själv då också sett mycket vitare ut. Men kanske har det helt enkelt bara mycket med ljus, övrig miljö och sånt att göra. Att helt enkelt ta hem en matta och se om den passar var ett bra tips.
Tack för svaret! :-)