Hej, Har nyss flyttat till villa med höga och många fönster. Vackert och härligt men VARMT och tyvärr insyn.
Håller på att grubbla ihjäl mig när det gäller att välja gardiner.
Först hade jag bestämt mig för lamellgardiner i vitt. Men, sedan fick jag för mig att det är för mycket "kontor" och fnulade på att använda mina fina Himla-paneler som går i limegrönt och ljust turkost. Men, de skyddar nog inte så mycket mot varken värme eller insyn.
Såg i tidningen residence att det fanns många hem med tunna tyg gardiner, på osynlig stång. typ som draperi.
Bilden är från några andra fönster i samma vardagsrum. Det fönster som gäller är från golv och nästan upp till tak. Rektangulärt, inga vinklar som på bilden.
Vad tycker ni?
LisaB, 2008-06-09
Otroligt vackert rum men fina fönster. Jag skulle inte välja gardin. Jag skulle välja markiser, de hjälper mot värme. Det är ju bara "nertill" som insyn finns. Det får du dölja med annat. Min erfarenhet är att varken lamellgardiner eller vanliga gardiner hjälper mot värmen. Tyvärr!
madelaine, 2008-06-09
jag har för mig att jag sett eller läst nånstans om nån slags "film" man sätter på fönstren som stänger ute värmen...på ikea finns tyg i polyester som är perfekt att göra typ draperigardiner av...smill har såna gardiner, titta här http://www.styleroom.se/album/983
Lenasdream, 2008-06-11
Jag tycker att du ska satsa på markiser för att minska värmeinsläppet. Om jag vore du skulle jag satsa på stålvajer i stället för gardinstång med tunna gardiner på. Då kan du variera ur mycket du vill ska synas med parallella gardiner . Du kan med fördel då ha dubbla vajrar. Sätt någon snygg kruka eller vas på golvet med något läckert i. Traditionella gardiner skulle förstöra det läckra fönsterpartiet.
Axelina, 2008-06-17
Hej Lisa,
Tack för ideer. Vill också ha markis, men maken har fått för sig att det
1. Förstör intrycket av huset
2. Snabbt blir förstörda, smutsiga
3. kostar massor...
Axelina, 2008-06-17
Hej Lenasdream.
Vajer låter snyggt. Hade det som rumsavskiljare i vårt förra hus. Den vajern vek sig och hängde lite... trots tunnt tyg.
Köpte på ikea, fäste i väggarna.
Kanske satsa på ngt annat av bättre kvalitet...
LisaB, 2008-06-29
Ja nu kanske du redan bestämt dig.... men förstöra intrycket av huset, ja kanske om man väljer fel markis.... dyrt, nej inte om det blir bra, smutsigt? det går att tvätta. köp från en riktig markisfirma, det finns hur mycket som helst att välja ibland. Om du kört fast, anlita heminredningshjalp.se, de kan det här. För en billig penning får du goda råd. Jag har prövat. Lycka till/Lisa
.
Micke, 2008-09-28
Hej tycker du ska satsa på lamellgardiner.. har exakt likadana fönster i våran villa
vart så jä-la snyggt!! Surfa runt lite på nätet. Vi köpte våra från www.bravasolskydd.se , dom låg bra i pris och hade snabbast leveranstid!
http://www.bravasolskydd.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=34