Jag har glatt mig mycket åt alla olika vackra lantliga inredningar. Men jag hittade just av en händelse Tonys sida och milda makter vilken skillnad och så kul att titta på. Det är lätt att få ett intryck av en förhärskande stil här på styleroom. Men det finns visst stora svängar om man letar. Men hur hitta? Söker jag på populära album eller uppdaterade så kommer jag mest till en sorts stil. Och jag är här för att få se lite olika. Så hjälp oss besökare att hitta varianterna lättare!
StyleRoom, 2009-09-07
Hej,
Ditt förslag är bra och något vi har försökt jobba med under några månader. Dock kan vi inte göra det på egen hand utan behöver alla användares hjälp då vi inte kommer fixa att kategorisera nästan 10.000 album. Under varje album finns det möjlighet att kategorisera varje album. På så sätt kommer vi i framtiden kunna visa olika stilar bättre än idag. Kom gärna med förslag på kompletterande stilar och kategorier så blir vi glada.
Johan / StyleRoom
Amarella, 2009-09-07
Kanske ni kunde ta hjälp av alla oss användare för att hitta bra kategorier! Jag har tittat på era kategorier men inte riktigt vetat var jag skall placera in mitt eget hem. Tyckte inte riktigt att någon kategori var rätt. Jag platsar nog bäst i kategorin
"något ärvt och något köpt"
"sammelsurium"
"inte så genomtänkt"
"lite som det blev"
"a la Kajsa Varg - man tager vad man haver".
Skämt åsido det är inte så lätt det där med kategorier. Skall ta mig en ordentlig funderare. Hoppas fler vill hjälpa till : )
StyleRoom, 2009-09-08
Underbart att höra! Tack!
Johan
Amarella, 2009-09-17
Jo här kommer tre förslag på fler kategoriseringar
reality recycling (inte min idé utan Wickes)
färgrikt,
lite ärvt och lite köpt
återkommer om fler ideér
Velouria, 2009-09-17
Jag saknar:
Asiatiskt
Orientaliskt
Amarella, 2009-09-17
Jag har för mig att feng shui är en i grunden kinesisk filosofi om hur man balanserar energier, qui, för att livskraften skall få flöda fritt. Som jag har uppfattat det hela så är det en stil i sig vars uttryck inte alls behöver vara speciellt asiatiskt. Det handlar mer om att inte möblera opraktiskt eller hopa ett överflöd av grejor, samt en genomtänkt färgfilosofi. Men asien är stort. Jag skulle kunna tänka mig att tex japansk och indisk stil inte har så mycket gemensamt. Orientalisk stil är den ens asiatisk, den tillhör väl arabvärlden och har återigen ett annat uttryck. Här behövs nog flera understilar. Det vore dock mycket spännnande och intressant att se några hem influerade av dessa sinsemellan mycket olika stilar. Sedan tror jag säkert att en del här på Styleroom tycker om den indiska färgrika stilen (vi har ju Indiska där många av oss handlar) eller sparsmakade japanska. (någon av er som har en japansk mossmatta i trädgården tex, de kommer ju på sina ställen vare sig vi vill det eller inte)
När jag ändå är igång så varför inte en avdelning för antroposofisk inredning och bygge, de har verkligen tänkt på färg, form och material i ett helhetsperspektiv.
Ja detta kan vi jobba på.
Velouria, 2009-09-17
Som nämnt ovan är det inte samma och ska inte blandas ihop. Feng shui är en filosofi om att skapa harmoni i ett rum/hem/trädgård genom att placera möbler/färger/annat på ett speciellt sätt för att få rätt flöden och det har inget med en visuell asiatisk inredningsstil att göra. Du kan använda feng shui på vilken inredningsstil som helst.
Och visst går det att dela upp asiastiskt och orientaliskt i ännu mindre delar; japanskt, kinesiskt, indiskt, marockanskt osv, men det kanske blir för mycket att lägga till. Indien tillhör visserligen Asien, men deras inredningstil faller närmare orientalisk än japansk minimalism.
StyleRoom, 2009-09-17
Så bra ni engagerar er i detta för det är väldigt svårt. Jag tror dock att vi måste avgränsa oss så mkt vi kan och se om vi kan baka ihop vissa saker. Hem med indiska teman kommer nog vara väldigt få och att skapa en egen kategori för denna känns lite för mycket? Skriv alla stilar ni vet/tycker saknas så försöker vi bygga baserat på det.
Johan
Amarella, 2009-09-17
Nej det kan jag förstå att det inte kan finnas hur många stilar som helst. Ni bygger säkert vidare på ett klokt sätt. Att ni ger svar här känns mycket positivt. Allt som är bra kan förbättras och förbättras allra mest om det finns en öppenhet för andras idéer. Och det upplever jag att det finns. Baka ni ihop det asiatisk/orientaliska men jag hoppas innerligt att återbrukstemat-reality recycling- får en egen kategori, vad ni än väljer att kalla den.
no68, 2009-09-18
Kan ni inte ha en kategori för "annorlunda" eller liknande då? Jag letar också alltid efter det som INTE är shabby chic eller en kopia ur IKEA-katalogen, tänk om funktionen var sådan att man kunde välja bort dessa kategorier? Jag tycker dessutom visst att ni kan ha massor med olika kategorier, det är ofta jag skulle vilja kategorisera ett hem men inte hittar lämplig kategori och då struntar jag i det. Jag önskar mig kategorier för barock, gotik, nationalromantik, "carl larsson" etc etc :)