Hej, Tänkte fråga om råd av er (eller andra) som lagt liggande panel på era väggar.
Jag bor i lgh och skall på en långvägg sätta upp panel med springor emellan.
Frågor:
1)Reglar, hur långt ifrån varandra och hur nära hörnen bör dessa vara? (jag måste ha reglar pga vägg från 40.talet som är poröst)
2)Måla före eller efter, svärfar råder mig att måla efter uppsättning (samt att virket får vara inomhus i någon vecka före uppsättning)
3)Lämplig "spiksort" ? (har ej tillgång till spikpistol)
4) tänkt mig brädor med bredd om ca 14 cm. Mellanrum mellan brädorna runt 1,5 mm - 2 mm
Jag är totally beginner här på Styleroom men brinner för alla dessa forum med inredningstips så jag hoppas att det finns någon vänlig själ som har tid att råda mig :)
Min pojkvän har inte samma intresse så det får bli jag själv som snickrar och spikar vilket kommer att bli en liten utmaning:))
Väggen är ca 4,5 meter med 1 st dörröppning, höjd ca 2,43 m
Jag har tillgång till hammare ;D samt vinkelsåg, färg och pensel & roller
Jedaro, 2009-10-14
Hej, tyst var det här :)
Var på Bauhaus häromdagen, de ska få in liggande väggpanel från Lundbergs. Dock hade de ej fått in nyheten när jag var där men det ser bra ut i deras senaste reklamblad. www.bauhaus.se v.42 sidan 4
Kanske nåt jag ska satsa på i vitt. Men, ska åka dit och kika på hur det ser ut inreal. Osäker på monteringen men är den mycket enklare än planka för planka på reglar så kan jag tänka mig bet. lite mer per kvm.
Återkommer när jag har tid att åka för en titt :)
Sissela, 2009-10-14
Hej...såg en annan här inne som gjort det du verkar söka...tes.brandt
Kika in hos henne (sovrum) o kolla om det är vad du är ute efter...hon borde isåfall kunna hjälpa dig med några tips =) Värt ett försök iallafall. Kram & Lycka till!
Jedaro, 2009-10-16
Ok, tack för tipset, ska kika in på sidan :)