hej,
jag målar många av mina loppisfynd men brukar ofta bli missnöjd med hur det syns märken efter penseln. Har nu tänkt testa sprayfärg. Någon som har erfarenheter att dela med sig? något speciellt märke man ska köpa? Något man ska tänka på när man sprayar?
Davidsson, 2009-08-06
Tycker du inte att det blir snyggt med märkena efter penseln då?
Om du skall spraymåla, satsa på en sprayfärg som är anpassad efter det underlag som du skall måla (de flesta sprayfärgerna funkar på det mesta).
Ett märke som jag kan rekommendera är Montana. Detta är ett märke endast utvecklat för graffiti, men färgen är otroligt bra och håller i år och dagar samt finns i alla möjliga färger och varianter.
Om du inte orkar leta upp ställen som man kan köpa detta på, åk helt enkelt ned till din lokala färgbutik och fråga efter råd och tips, färgen de har där räcker gott och väl till möbler osv.
Tänk på att hålla 20-30 cm ifrån objektet du skall måla så att du inte får för mycket färg som resulterar i rinn. Spraya som ett rutmönster över, dvs. upp och ner samt sida till sida tills du är nöjd med ytan.
Citerar instruktioner på sprayflaskor: "Sörj för god ventilation".
Se sedan till att det får torka i en dammfri miljö för bästa resultat!
Lycka till.
Saandra, 2009-08-06
Jag har spraymålat nu kanske 3 saker, och det jag har lärt mig är:
1: du behöver mer burkar än du tror, halva flaskan åker ut i tomma intet.
2: det finns väldigt stora skillnader på spraymunstycke, och spraymunstycke, den vanliga, hårda hårsprays liknande, och så finns det den som är så himla enkel som man knappt behöver att röra för att det ska komma färg. Ska du måla något stort och krävande, försök att slippa hårsprays modellen, du får kramp i hela näven!
Jag kommer inte ihåg märket jag använde, men jag köpte den på Colorex, en vanlig färgaffär, till ett mycket billigare pris än en pysselaffären.
3: det är himla mycket roligare att spraymåla :D
Lycka till :)
retrobohem, 2009-08-06
Det låter trist men det lönar sig att spraya tunt många ggr annars blir det dropp och rinn. Googla så kommer du hitta många ställen du kan beställa från om du inte har ngn bra butik i närheten. Mkt roligare att spraya plus att du slipper hålla på med torkade färgburkar och stelnade penslar.
Niftyathome, 2009-08-06
tack för alla tips! tror jag ska prova till helgen!
no68, 2009-08-08
Tänk på att vara utomhus också... Annars har du en tunt damm av färg ÖVERALLT. Den syns inte när den kommer ut burken, men den finns där :)
Slide, 2009-12-01
Jag har använt spray i ganska många projekt tidigare för både möbler och prydnadssaker. Jag har byggt bilar för utställning, så med resultaten från inredningslackeringar var jag ju tvungen att testa på annat.
Mina erfarenheter är att det lätt går att få en perfekt yta utan rinningar om man har slipat och ev spacklat till ett gott underarbete och bra fästyta. Tricket är att ha tålamod att lägga många riktigt tunna lager och att lägga nästa lager medans ytan fortfarande är klibbig (så att de griper i varann, snarare än lägger sig som ett sxtra skickt på den torra ytn - då blir den skör och kan flaga senare). Vill man i slutändan ha mirror finnish som är absolut slät utan minsta ojämnhet eller prick, kan man våtslipa färgen med 1500 eller 2000 våtslippapper. Klarlackning är också ett allternativ om man vill ha en djup glans. Man ska dock vara medveten om att det går åt mängder med burkar för att få till täckning och finnish på en hel möbel = dyrt. Rätt applicerat blir den stark och ganska tålig. Vill man ha tuffare skydd kan man köpa billack i valfri kullör som packas på spray tillsammans med en härdare. Denna färg måste användas inom ett par timmar, men i gengäld blir lacken lika hård som den du har på bilen (flagar och repas inte så lätt).
Att annat alternativ som inte nämnts till penseln är roller....
De små korthåriga rollersarna från tex anza ger en väldigt minimal struktur och gämn yta. Vill man ha ännu slätare kan man använda en skumgummiroller och måla flera lager väldigt tunt... det ger en mycket slät yta med vanlig färg. För att inte använda för mycket färg kan man penselmåla runt hörn eller rångliga former och sen stryka med rollern efter för att ta bort linjerna... Rekommenderas för en snygg finnish som både är billigare och mer hållbar/slitstark samtidigt som finnishen blir mer naturlig på en möbel än spray som repas lätt på tex en bordsyta. Vill man ha superslät yta på tex ett bord utan synlig struktur, kan man lägga en glasskiva (genmskinlig eller tonad) på det målade = lättskött slitstarkt och snyggt i målat valfri färg.
My 10 cents...
Vänliga hälsningar
// Peter