Beställde idag tapet till sovrummet som är randig med rött i olika nyanser och guld. Ska bara tapetsera bakom sängaveln och sedan måla resten av rummet i en kulör. Vi vill även måla om våra 7 garderober i samma färg och även listerna.
Sambon vill måla svart och sedan sätta guld dekor av någon form på garderobsdörrarna.
Jag är lite rädd för att det ska bli FÖR mörkt med svart.
Sen en annan fråga, funkar det att måla med samma färg både på väggarna (som är tapetserade nu), garderobsdörrarna och listerna?
Garderoberna på bilden är målade av den förre ägaren. Dessa sitter på ena sidan av rummet och 3 till på andra sidan.
Några tips på hur vi ska göra?
disabledd, 2009-07-22
Såhär har jag lärt mig. Du ska använda lackfärg till listerna och eventuellt till garderoberna (överhängande risk för synliga penseldrag på dem). Tvätta och slipa upp ytan och grunda med slipgrund och måla sen med lackfärgen. Du kan behöva rätt många lager för att dölja den mörka blåa färgen, om du använder en ex. vit färg.
Tapeterna bör dock målas med vanlig vattenburen väggfärg. Se till att tapeterna sitter fast för annars kan det börja bubbla och släppa när man för på färg. Spackla eller använd latexfog (wunderprodukt) på hål.
Himalya, 2009-07-22
Okej, tack för ditt svar.
Funderar på färgen på garderoberna, väggarna och listerna. Sambon vill ju ha svart men det kanske kunde funka med någon mörkt mörkt lila???
Hur skulle ni gjort? Några förslag?
retrobohem, 2009-07-22
Oj vilken läskig nuvarane färg, jag tycker du kan ösa på med det mörka, Blir riktigt vågat och coolt tror jag!
Himalya, 2009-07-23
Javisst är det hemskt! :) Blir nog till att köpa lite prov burkar och testa vilken färg det blir efter att vi fått upp tapeterna imorn.
Sannasnigel, 2009-07-24
Jag skulle nog känna att det blev lite draculagrottstämning med röd fondvägg och resten av rummet svart... Finns det inte någon ljusare röd nyans i tapeten som ni kan ta upp på väggarna och garderoberna? Jag kan tänka mig att äggskalsfärgat kan vara ganska fint till det guldiga i tapeten också om man inte vill ha det alltför mörkt.
Har du någon bild av tapeten?
Weebl, 2009-07-24
Jag står på din sida. Svart kommer med största sannolikhet inte bli bra. Lila kan fungera, men om det är många olika nyanser rött så kan det nog bli svårt att hitta en lila som går bra ihop med alla.
Himalya, 2009-07-25
Nu sitter tapeten uppe. Och mitt minne spelade mej ett spratt ang färgerna. Det är bara en nyans av rött.
Här kommer iaf en bild på väggen.
Väldigt nöjs med resultatet med tanke på att det var första gången vi tapetserade.
Försöker övertala sambon att brunt kanske skulle fungera. Men jag är inte riktigt säker själv.
Weebl, 2009-08-02
JAG hade nog målat garderoberna vita eller samma röda som tapeten har. Har svårt att se andra färger fungera... Guld går ju också förstås.
Men du får gärna överbevisa mig med en annan färg och presentera resultatet senare!
Himalya, 2009-08-02
Fick en ny idé från farsans gamla på landet tidningar. Lasyr!
(Är kanske det dom gjort med dom ljusa dörrarna förut också)?
Med guld under och sedan brunt över. Kan ju alltid prova på en dörr och se hur det blir.
Projekt övertala sambon pågår. :)
Weebl, 2009-08-02
Låter ju inte helt dumt!
Blir nog lite brons-aktigt.
Lycka till med övertalandet!