Sök
StyleRoom Logo
Logga in
  • Inspiration
        Hemma-hos-album

Hemma-hos-album

• Populära
        • Nya
        • Uppdaterade
        • Gillas just nu
        • Utforska album »
      • Gallerier

• Sminkbord
        • Barnrum
        • Köksluckor
        • Spisfläkt
        • Utforska gallerier »
        Rum
        • Trädgård
        • Lantligt
        • Badrum
        • Vardagsrum
        • Kök
        • Hall
        • Golv
        • Do-it-yourself
        • Sovrum
        • Förvaring
        • Barnrum
        • Före och efter
        Övrigt
        • Medlemmar
        • Klippböcker
        • Butiker
        • Diskutera
        • App
  • Bloggar
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Logga in/Bli medlem
  • Ladda upp
    • Bilder från mitt hem
    • Hjälp med ett inredningsproblem
    • Blogginlägg
  • Trädgård
  • Lantligt
  • Badrum
  • Vardagsrum
  • Kök
  • Hall
  • Golv
  • Do-it-yourself
  • Sovrum
  • Förvaring
  • Barnrum
  • Före och efter

Min första bostadsrätt!

ForvirradeMarcus

ForvirradeMarcus SE

Publicerat för ungefär 13 år sen
Följ

Japp, jag har skaffat mig en liten etta :-)
37,1 kvadrat med sovalkov, balkong och separat kök. Badrummet är nyrenoverat och golven i lägenheten är nya (laminat + parkett). Tänkte lägga upp bilder så snart som möjligt!

färgsättning
Jag har stora planer men inga förkunskaper/talang så jag är tacksam för alla råd och förslag! Jag har en duktig målare som kommer täcka varenda kvadratcentimeter av lägenheten (mestadels vit) på bästa sätt... Han ska sätta upp lister, spackla osvosv. Samtliga väggar blir vita i nån nyans (han rekommenderade jotun äggvit). Dörrarna kommer målas vita, dörrkarmarna vita (i en lite annan nyans än väggarna, och blanka), listerna i taket blir nog vita de med. Taken också.

I köket är tanken att skåpen ska målas vita och luckorna med (i en lite annan nyans, eller ska man kanske satsa på en helt annan färg?). Kaklet är ganska nytt och, tyvärr, vitt. Bänkskivan är en ful melerad vit plastgrej och diskhon dubbel i rostfritt. Jag tänkte slänga ut det och fixa en mörk granitskiva eller nåt liknande över hela. Gärna nån designad diskho i annorlunda geometri med en cool blandare. spottar över diskbänken.

I vardagsrummet tänkte jag ha en fondtapet i nåt mörkt, stormönstrat, bakom soffan. Jag gillar det vita, lungt och stilrent. Är lite rädd att det blir för tråkigt/sterilt bara eller "kvinnligt". Ska vara karligt, utan att det blir ungkarligt ;) Har en polare som ska måla lite färglada tavlor för att bryta av.
I vardagsrummet finns en sovalkov som jag tänkte avgränsa med någon typ av draperi.

Inredning
Jag gillar att ha det "cleant". Diskreta handtag, rent, dolda sladdar, små högtalare och genomtänkt förvaring. Är mer praktisk än estetisk om jag säger så...
Det finns en överhängade risk att det blir väldigt funktionellt och tråkigt om jag får bestämma allt själv hehe.
Jag har 2 gråa 2-sitssoffor från Mio (monza tror jag de heter), 1-2 ikeabyråer i ekfanér (malm) och ett halvmåneformat köksbord från ikea i mörk trä. Det behöver köpas fläktkåpa (svart cylinda, elgiganten har jag tittat på...), "städskåp"+överskåp/täckskiva till kyl/frys (gärna som en enhet). soffbord tvmöbel + hyllor (hyllsystemen från furniturebox.se i valnötsfanér verkar nice) men är öppen för andra lösningar, gärna med inbygda spotlights.
I badrummet tänkte jag köpa ett skåp med nytt handfat, ny toasits, spegel och en duschkabin. Min far kommer sätta in nya eluttag, fixa kabelkanaler och dimmers.
Min budget är ganska bra och jag vill helst inte tumma på kvalitén, även om jag inte är stenrik eller märkesfixerad. Ikea gör väldigt bra och prisvärda grejer men jag upplever det tyvärr som lite för vanligt så jag undviker det om det inte kostar allt för mycket.

Prylar
Jag har en media-pc med trådlös mus/t-bord att använda tillsammans med en 40" (ska ev. köpa större) svart lcd-tv från Samsung, surroundhögtalare som ska väggmonteras. En bärbar dator (som jag tänkte ha vid köksbordet).
Ett akvarium på 240 liter i valnötsfanér (som jag antagligen tyvärr måste sälja pga. platsbrist). En microvågsugn som ska upp på en hylla i köket. King of Coffee från obh nordica i rostfritt.
Det som ska köpas i prylväg är diskmaskin, belysning och lite kruxväxter/prydnad.

Detaljer
jag behöver köpa nya handtag till kökskåp/lådor och dörrhandtag till toalett och garderob.

Det här blev ett långt och lite rörigt inlägg men det var skönt att få skriva av sig. Det är mycket som snurrar i huvet! Hoppas ni har lite tips och råd! Bilderna kommer snart ;)

ForvirradeMarcus

ForvirradeMarcus, 2009-06-08

Hittade en cool fondtapet att ha bakom den mörkgrå soffan.
http://www.photowall.se/showItemLarge.aspx?bild=e1839
Sen hänger jag upp en avlång, stor, färgglad tavla så det blir lite färg.
fondtapeten är 3,6 * 2,7 så jag hoppas att storpixlat blir coolt snarare än rörigt...

Selina

Selina, 2009-06-09

Grattis! låter som ett spännande projekt
Köket: det finns kakeldekor som man kan sätta på det vanliga kaklet.. ser hur bra ut som helst.. bara kaklet är slätt... sök på kakeldekor här inne och du får massvis med olika förslag kolla tex in albumen "Kök", "Före o efterbilder på vårt kök" eller "Köket" Lycka till!

No user male

Logga in med...

Eller kommentera direkt...

StyleRoom App för iPhone

Hemma hos alla.

Nu som app!

Ladda ner StyleRoom från App Store Ladda ner StyleRoom från Google Play

Kontakt & Support

• Om StyleRoom.se
  • FAQ
  • Användarvillkor
  • Pressrum
  • Annonsera på StyleRoom
  • Kontakta StyleRoom

Följ StyleRoom

Hur kan vi bli bättre?

Skicka feedback
StyleRoom Tusentals hem, miljontals idéer.

Styleroom är siten där medlemmarna visar upp sina hem, samlar inspiration och diskuterar heminredning.

Copyright © StyleRoom 2007–2022

Logga in med

…eller med ditt StyleRoom-konto

Kom ihåg mig Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn?
Stäng annons