Jag är ny på styleroom och behöver hjälp! Inreder just nu ett lekrum till våra härliga tvillingar som är 15 månader. Jag kommer att låta tillverka möbler - bord med pallar och flera hyllor till leksaker samt en soffa/säng till mys och läshörna - och kan därför välja färgtema. Eftersom vi har en kille och en tjej blir det ju lite svårare....jag har bestämt mej för att motiv-temat kommer att vara stjärnor. Bordet kommer att ha en stor stjärna och pallarna en på varje sits. Jag tänkte också låta snickaren fixa flera utsågade stjärnor i trä som målas och lackas och sätts upp på en av väggarna, som en "fondvägg" men med trästjärnorna istället för en tapet. Dessa stjärnor vill jag matcha i färg med möblerna. Hyllorna kommer att vara enfärgade men gå i samma färger, förmodligen en hylla i varje färg av de jag väljer. Hylldesignen är enkla, låga hyllor som barnen kan nå leksakerna själva från. Inga stora höga bokhyllor alltså.
Kommer också att få kuddar uppsydda till myshörnan. Har några GANT kuddar hemifrån med stjärnor som jag tänkt använda och får sen se vad jag hittar för tyg beroende på hur färgtemat ser ut. Dom jag har är neutrala och passar till allt.
Frågan är nu om jag ska hålla mej till bara två färger (för tråkigt?) eller välja flera olika (för rörigt?)? Och ska dom då vara helt olika (typ grön, blå, röd, gul) eller i samma skala (typ ljusrosa, mörkrosa, ljusblå, mörkblå)? Jag väljer generellt sätt kalla färger före varma men är öppen för alla förslag! Rummet är stort och ljust med vita väggar och brungrått golv.
Vi bor utomlands nu så tyvär är tips på affärer inte till hjälp men råd, tips, bilder, länkar mm mottages tacksamt!! :-)
Selina, 2009-04-30
Hej!
Detta är bara ett tips:
jag har läst en del om färglära vad gällande barn (arbetar med sådant :) ) och grundfärgerna är aldrig fel att jobba med i ett barnrum då de sk "kompenserar" varandra.. dvs röd, gul, blå och grön... man tror det ska bli rörigt med icke.. det blir snarare glatt och harmoniskt:) sen om man vill ha ett lugnt rum ja då kanske inte dessa färger är att föredra.. mMen Barn dras väldigt gärna till konstraster... och stjärnkuddar från gant/gripsholm osv är ju oftast i rött eller blått... tyvärr är inte min sons rum färdigt så jag kan visa hur vi gjort... men här blandas strandbergs tyg "melvin" på väggen med gunilla axens molntyg (brunt) som gardin med ljusgula väggar och röda lektunnor, grön "string" hylla och en brun hemmagjord "kejsarlampa", bollhav i form av en grå "stenborg" med röda, gröna och blå bollar.. det låter ju hysteriskt med alla mönster och färger men det första folk säger när de ser rummet är att det ser harmoniskt ut.. :) håller man sig till grundfärgerna och sen kanske brunt så blir det harmoniskt :) hur konstigt det än låter! hur du sen gör med stjärnor osv vet jag inte.. men när det gäller färg så tipset alltså ovanstående... lycka till:)
tes.brandt, 2009-04-30
Varför inte köra med limegrönt och rosa. Måla stjärnorna i dessa färger så får du ett glatt och fräscht barnrum. Jag har målat ränder i de färgerna i Alvas rum. Kika gärna in i albumet för att se färgerna. Möblerna kan ju med fördel vara vita men snyggt att fortsätta med färgerna på stjärnorna även där :) Det finns ju mycket rosa och grönt på tex Ikea så att man kan komplettera med lampor, leksaksbackar m.m.
Lycka till!
Selina, 2009-04-30
alltså ovanstående skribent har ju ett superläckert rum!!! vilka fräscha färger som sagt!
tvillingmamma, 2009-05-04
Åh va fint lilla Alva har det! :-) Jag har verkligen funderat på rosa och grönt, gillar verkligen den kombon, men är rädd att det kommer att bli lite för "flickigt"?
Jag är nu inne på blågrå och blekgröna stjärnor på väggen och så vita möbler med stjärnor i samma färger plus blekrosa och även hyllorna och leksaksbackar i dessa tre färger. Myshörna med kuddar i ett tyg jag hittat med blå och gröna stjärnor på plus några rosa kuddar också så klart! Vad tror du?
tvillingmamma, 2009-05-04
Tack för tipsen Selina! Det är ju faktiskt bra att tänka på att det kan bli harmoniskt även med många olika färger precis som du säger. Jag lova att inte vara rädd för att blanda :-) Kan tänka mej att din sons rum är jättefint!