Hej!
Jag är jättenyfiken på hur alla ni med era superfina hem OCH husdjur, gör för att 1) hålla rent, och 2) hålla era små pälsklingar utom räckhåll för alla öppna ytor och fina grejer (funderar speciellt på såna "hål" i väggarna, är det uteslutet när man har två busiga kissar?)
Dessutom är jag supernyfiken på att se sköna inredningsdetaljer för era husdjur :) Allt man kan köpa i de vanliga djuraffärerna, i alla fall till katter, tycker jag är antingen djurmönstrat (dvs leopard) eller tassmönstrat.
yvonne-50, 2009-05-05
Hej Lucretia!
Du har så rätt. Jag har också 2 katter, helt underbara Bombaykatter. Har man djur måste man inreda med hänsyn till dem också. Jag förstår inte hur alla dessa perfekta hem har rum för vare sig barn som spiller eller kladdar (olyckshändelse naturligtvis)i dessa vita soffor och fåtöljer eller husdjur.... Jag är också jättenyfiken på hur det går till. Olyckshändelser sker ju hela tiden- om det gäller barn eller djur.
LucretiaEldritch, 2009-05-05
Hej Yvonne,
och tack för ditt svar!
Först och främst vill jag bara säga, vad UNDERBART med bombayer, de är ju SÅ vackra!
JAg håller med dig i det du skriver, visst måste man anpassa inredning & hem efter både djur och barn. Men hur? Själv är jag trött på alla tass- och djurmönstrade möbler och tillbehör som finns till katter. Visst, det finns andra grejer med mer stilren design - men till hutlösa priser!! Vi har försökt finna en medelväg och tillverkat mycket saker själva, men nu har vi tappat inspirationen =/
Hoppas någon kan ge tips till oss, Yvonne!
yvonne-50, 2009-05-05
Hej Lucretia!
Den bästa investering jag gjort när det gäller mina katter är ett "katträd" från golv till tak. Mina småpantrar älskar att ligga högst upp och spana. De gör ingen åverkan på några möbler utan är nöjda med sitt träd. Det kostade visserligen 1600 kr men det var det värt!. Det är repklätt med svarta textilier.En nödvändig inredningsgrej om man har katt, tycker jag.
annika1, 2009-05-05
Hej!
Håller också med att man får anpassa sin inredning till de djur som man har. Mina två pälsiga ragdollkatter använder möblerna i vardagsrummet som gymlokal , vill därför inte ha för dyra möbler. Om ni går in och tittar i mitt album ”Här bor vi” kan ni se hur jag har plädar på armstöd, sits och på själva soffan. Behöver inte se fult ut för det utan istället tillföra hemmet lite färgklickar. ( titta på bilderna där katterna själva ligger och på de bilder där vallmotavlorna syns). Det har hänt mer än en gång att någon av dem helt fräckt gått upp i soffan och kräkts där! Då är det bra med plädar. Eftersom katterna fäller så är det lättare för mig att ha en vit soffa konstigt nog, har prövat mörka men där syns varje hårstrå. Jag har också haft höga klätterträd till mina men de var inte så intresserade av att klättra i dem, de vill vara där vi är. Ett av de bästa städtips jag kan ge är vanliga gummihandskar, ta på en sådan och dra med handen på möbler och dyl. Allt hår följer med.
annika1, 2009-05-05
Jag sätter häftmassa under vaser, lampor, ljusstakar och dyl. Då sitter de fast när katterna stöter till sakerna.
Susen, 2009-05-05
Hej
Vi har två kattvröder, 10 månader gamla, så den värsta lekruschen har dragit förbi.
Visst, ett och annat svinn har det blivit men har man djur så ;-)
Här har vi inte så mycket grejer framme men det lät ju jättebra med dubbelhäftande tejp.
När det gäller städningen så har både jag och maken smak för nakna golv. Vi har inga mattor i huset utan mest stora golvytor.
Vi bestämde oss för det för att det skulle vara lättstädat.
Trots det står dammsugaren framme och vi får suga dammråttor med katthår var- och var tredje dag.
Nu är våra katter utekatter så jag vet inte om de fäller mindre än innekatter?
_marie_, 2009-05-05
Ja, än så länge är det bara skrivet om katter, men vi har en sydafrikansk mastiff på 1 år och 3 månader hemma. Han väger ca. 70 kg, dreglar och löser hår. Men, tro det eller ej så är han förvånansvärt smidig trots sin storlek och vi borstar honom ganska ofta och alltid utomhus. För er som har djur med lite kortare päls så kan jag varmt rekommendera en så kallad "ryktsten" för att få bort en massa lös päls. Den finns att köpa i de flesta välsorterade djuraffärer och används nog främst till hästar, men som sagt fungerar den utmärkt (!) på vår hund! Vi brukar har en söt liten handduk hängande bredvid hans matskålar och har jour så fort han ätit eller druckit, då är vi snabbt dit för att torka honom kring munnen.
En fin inredningdetalj som vi har är främst för att slippa fula fodersäckar drällande i huset, då i inte har plats att gömma undan hans mat så har vi införskaffat oss en jättefin och stor zinktunna som vi har maten i. Vi köpte den på Jula och den var itne särskilt dyr, rymmer mycket, fin att ha framme och stänger ute all lukt! Då jag är ganska ny medlem här ännu så har jag inte hunnit lägga ut några bilder, men det kommer så småningom!
gero222, 2009-05-05
Vi har en vovve och det blir en del hårtussar på sina håll men jag städar ofta =)
Sen måste jag dock erkänna att jag har "hundsäkrat" vårt hem, vi har fula mattor eftersom dom blir skitiga lätt och behöver kunna tvättas i maskin och vi har inga vaser etc i svanshöjd, Inte heller levande höga ljus.
Men jag kan leva utan det där, jag får igen det i kärlek istället!
Selina, 2009-05-06
Hej!
Följande har vi gjort för att "kattsäkra" hemmet:): Kökstolar=deras (Selina och frejas)älsklingsplats har vi klätt om från tygsits till brunt fuskskinn, tv-soffa = massa plädar som skyddar och döljer, få mattor, de vi har är helt i syntet eller ull (eller plast :)!!!) många av våra kuddar har vi i olika typer av siden = håret fastnar inte, "piggmatta" utanför kattlådan så kattsanden lossnar från deras tassar, vi har också en vacker rokokostol/fåtölj som är lätt att rolla samt klä om som är deras heliga plats ist för djuraffärsköpt korg/puff/möbel. den står vid ett element så det är varmt och skönt... sen ska vi klä in ett högt rör med rep i samma färg som väggen och ställa i ett hörn (alltså utan hyllplan) härligt och roligt att klättra på ändå (vet sen förut) och inte så otympligt som kanske kattträd.. du kan ju också klä om de hyllorna som är på katträd som finns i affären i ngt härligt tyg, typ marimekko.. mkt hår samlas där men lätt att ta bort med gummihandske på handen någon gång i veckan... Sen har vi en damsugare på varje plan! underlättar mkt :)! Lycka till!!!
limpan, 2009-05-08
Har två helig birma-katter, de är rätt lugna, kan ha balkongdörren öppen och de sitter bara och tittar ut. Tror mer det är utekatter som är värre att ha. Vi har inte så mycket saker heller, har satt häftmassa under krukorna. Skulle de spy på någon matta eller något är det bara att ta fram Vanish för soffor och mattor.