Hej.
Jag är enormt ohändig när det gäller att sy. Får inte till det och har dålig erfarenhet.
Jag vill sy en RAK gardinkappa som hänger stramt och inte har en massa ryngor och sånt.
Hur gör jag?
Vad behöver jag för gardinstång och fästen?
Snälla - hjälp mig!
retrobohem, 2009-03-12
Två bra grejer som synts här är att ta en panelgardin och trä på en stång på fel ledd liksom. Eller att ha den gamla vita sortens stänger som sitter som en båge ut från fönstret, ha kardborreband på den och på ett tyg och trycka fast det så. Även där kan en färdig panel användas.
stadskickan, 2009-03-12
Hej
Förstår ditt problem, är inte heller s duktig att sy.- i mitt kök tog jag en panellängd och sydde dit en kanallängd. ett annat förslag som jag fick i en syaffär är att vika i ca 5 centimeter per kant, pressa med strykjärn. Vik tillbaka. Vik in mot den pressade kanten. Får då en rak längd bara att sy raksöm. Jag använder ikeas vanliga gardinstänger index eller nåt likanande heter de. Sen syr jag de ca 1 cm kortare än vad de är emellan fästena bara för att de inte ska vecka sig. En kompis till mig har köpt panellängder och coola dukar sedan satt satt såna ringar som de fäster på stången och det är en liten klämkrok på då blir det ingen sömnad.
Axelina, 2009-03-12
Tack!! En fråga - kanallängd, vad är det? Köper man ngt färdigt och syr på själva kappan för att sedan kunna föra in gardinstången?
Axelina, 2009-03-12
Hej jojo! Ja, det är i och för sig bra med panellängder, men hur katten trär man dem över en gardinstång? De är väl inte öppna längs med så att säga?
Det där med kardborreband var inte så dumt alls. Då slipper jag sy! YES!
retrobohem, 2009-03-13
det finns panellängder som är såpass breda att de går på på den ledden, annars sy en raksöm på den ledden så de går på. Men då slipper du ju inte helt undan problemet tyvärr.
stadskickan, 2009-03-13
Kanalband är ett band som finns i sybehörsbutiker. Bara att nåla dit och d´sen sy två raksömmar. Sen är det bara att tä igenom stången. En sak man ska tänka på när man använde panellängd är att de oftast är 40 eller 45 cm breda så att den ite blir för kort i fönstret.